Begrijpend lezen en het nut van leuke dingen doen
Kinderen kunnen weleens allergisch reageren als hun ouders hen willen helpen met vaardigheden die ze op school aan het leren zijn. Niet voor alle kinderen is het even makkelijk te verteren om na een dag op school ook thuis nog eens te moeten lezen. Frustraties bij het kind, maar ook bij de ouders kunnen soms hoog oplopen.
De hoogste tijd voor wat ontspanning. Ga gezellige activiteiten ondernemen met je kind. Bak een taart, maak een fietstocht, ga naar de markt of met de trein naar Delft. Bedenk nieuwe activiteiten waarbij jullie samen kunnen genieten.
Het mooie is dat ongestoord genieten van leuke activiteiten, stiekem van positieve invloed is op vaardigheden die kinderen op school aan het leren zijn.
In een gezaghebbend boek over begrijpend lezen las ik het volgende:
Bij het verwerven van kennis van de wereld en woordenschat spelen vooral (!) ervaringen een belangrijke rol. Tijdens interacties met de echte wereld activeren leerlingen bestaande kennis en bouwen ze nieuwe kennis op.
Interacties met de echte wereld? Op naar het park, Ikea of ruim samen de berging op. Al doende leert je zoon van alles.
Woordenschatontwikkeling is zeer belangrijk en nauw verbonden met de ontwikkeling van het begrijpend lezen.
Nieuwe activiteiten brengen nieuwe woorden met zich mee. Door over jullie bezigheden te praten, werk je, zonder dat iemand het door heeft, mee aan de opbouw van de woordenschat van je dochter.
Kennis van de wereld is nodig om betekenis te geven aan wat je leest. Lezers begrijpen teksten gemakkelijker als ze de inhoud ervan kunnen relateren aan wat ze al weten.
Dus wil je je kind helpen bij begrijpend lezen? Doe dan zo vaak als je kunt samen nieuwe, gezellige, uitdagende activiteiten. Je hoeft daarvoor niet per se naar een museum of Pompeï te gaan maar dat kan natuurlijk wel.
Moe van alle activiteiten, plof je samen op de bank. Tijd om je kind eens lekker voor te lezen. En wie weet misschien wil hij of zij op een dag jou ook weleens voorlezen.
De schuingedrukte citaten komen uit het boek: Lezen, denken, begrijpen. Handboek begrijpend lezen in het basisonderwijs (2011) van Mariët Förrer en Karin Mortel